Uczniowie w Centrum Medycyny Translacyjnej Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego

W dniu 4 listopada uczniowie Zespołu Szkół im. St. Staszica w Gąbinie odwiedzili Centrum Medycyny Translacyjnej Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Uczniowie naszej szkoły mieli okazję być beneficjentami zadania publicznego pn. „Upowszechnianie osiągnięć i działań Medycyny Translacyjnej wśród młodzieży województwa mazowieckiego” dofinansowanego ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego.

W ramach zadania uczniowie uczestniczyli w bloku trzech warsztatów o następującej tematyce:

  1. „Centrum Medycyny Translacyjnej” – na podstawie warsztatów uczniowie dowiedzieli się co to jest Medycyna Translacyjna? jak powstaje szczepionka? dlaczego warto się szczepić? oraz poznali stanowisko naukowców w kwestii szczepień przeciwko COVID-19.
  2. „Jak powstaje szczepionka?” – w trakcie warsztatów uczniowie przeprowadzili przykładowe badania w warunkach laboratoryjnych pod opieką eksperta CMT, zapoznali się z zasadami i techniką pracy sterylnej
    w laboratorium biologii molekularnej, a także w laboratoriach „cleanroom” w wysokiej klasie czystości.
  3. „Żywienie i jego wpływ na nasze zdrowie” – podczas warsztatów uczniowie poznali podstawowe definicje związane ze zdrowym żywieniem, poznali jaki jest związek żywienia z występowaniem chorób
    cywilizacyjnych oraz krótko- i długotrwałe skutki złych nawyków żywieniowych. Ponadto dowiedzieli się jak radzić sobie z nadmiarem sprzecznych informacji dotyczących zdrowia.

Udział uczniów w warsztatach przyczynił się do:

  • nabycia wiedzy z zakresu działalności Centrum Medycyny Translacyjnej (np. o tym jak wygląda przenoszenie wyników badań naukowych od stołu laboratoryjnego do łóżka chorego)
  • zwiększenia zaufania do nauki (w kontekście szczepień przeciw COVID-19)
  • zwiększenia świadomości o poziomie rozwoju polskiej nauki (co mamy nadzieję przyczyni się do wyboru drogi naukowca w przyszłości)
  • podniesienia świadomości na temat racjonalnego żywienia i jego wpływu na nasze zdrowie, szczególnie w sytuacjach gdy organizm narażony jest na długotrwały stres (czas pandemii).
    Dla uczniów naszej szkoły była to okazja nie tylko do zapoznania się z nowinkami naukowymi dotyczącymi medycyny translacyjnej, ale również możliwość poznania oferty edukacyjnej jednej z z najlepszych uczelni
    przyrodniczo-rolniczych w Polsce.

Opiekunami młodzieży w tracie warsztatów była p. Monika Brzezińska i p. Joanna Woźniak.

Może Ci się również spodoba